Acrobase  

Καλώς ήρθατε στην AcroBase.
Δείτε εδώ τα πιο πρόσφατα μηνύματα από όλες τις περιοχές συζητήσεων, καθώς και όλες τις υπηρεσίες της AcroBase.
H εγγραφή σας είναι γρήγορη και εύκολη.

Επιστροφή   Acrobase > Επιστήμη & Εκπαίδευση > Θεολογικά θέματα
Ομάδες (Groups) Τοίχος Άρθρα acrobase.org Ημερολόγιο Φωτογραφίες Στατιστικά

Notices

Δεν έχετε δημιουργήσει όνομα χρήστη στην Acrobase.
Μπορείτε να το δημιουργήσετε εδώ

Απάντηση στο θέμα
 
Εργαλεία Θεμάτων Τρόποι εμφάνισης
  #1  
Παλιά 10-04-12, 22:07
Το avatar του χρήστη mystakid
mystakid Ο χρήστης mystakid δεν είναι συνδεδεμένος
Οργανωτής Club
 

Τελευταία φορά Online: 15-02-24 21:42
Φύλο: Άντρας
για την ξηρανθείσα συκή και τους δερμάτινους χιτώνες...

Με αφορμή το γεγονός της ξηρανθείσης συκής που δεν έφερε καρπούς, αλλά μόνο φύλλα και τον Ιούδα που κρεμάστηκε στη συκή, ας προσπαθήσουμε να αντλήσουμε ένα ουσιώδες μήνυμα εκ των απείρων, της Μεγάλης Εβδομάδας, εβδομάδας ανάπλασης του ανθρωπίνου γένους με τελική την Ανάσταση, σε σχέση με την πλάση και την στάση (επανάσταση) του πρώτου ανθρώπου (Αδάμ).

Με το προπατορικό αμάρτημα μετά την δημιουργία, ο άνθρωπος γνώρισε το θάνατο και τη φθορά. Αν ο θάνατος, κατάπινε το αθάνατο μέρος του ανθρώπου (θεία πνοή), θα γινόταν και αυτό αθάνατο. Έτσι στο κόσμο θα υπήρχαν δύο αθάνατες αρχές (και ΙΣΕΣ), του καλού και του κακού. Ο Θεός, για να μην επιτρέψει τον θάνατο να γίνει αθάνατος, ντύνει με φύλλα συκής τον άνθρωπο.

Κατά τους αγίους (αναφερόμενο και από τον Παναγιώτη Νέλλα, στο ζώον θεούμενον) τα φύλλα συκής είναι οι δερμάτινοι χιτώνες που περιβάλλουν το θεοειδές πρόσωπο με προσωπείο, για τον παραπάνω λόγο οικονομίας Θεού. Έτσι, με τον θάνατο του ανθρώπου, κατά το χους εις χουν και πνεύμα εις Πνεύμα απελεύσει, διαχωρίζεται το πρόσωπο από το προσωπείο, η θεοειδής φύση από το γήινο ένδυμά του.

Τα τρία σημεία που αναφέρεται η συκή, στην πλάση (προπατορικό αμάρτημα) και στην ανάπλαση (Μεγάλη Εβδομάδα) δύο φορές, δεν είναι άσχετα μεταξύ τους, αλλά συνδεόμενα, προσδίδουν μια νοηματική συνέχεια. Προσεγγίζοντας το θείο μήνυμα, «μεταφράζουμε» τα δεδομένα, καθώς οι έννοιες πολλές φορές κρύπτονται πίσω από τα λεγόμενα, άλλοτε ευκρινώς και άλλοτε πιο δυσδιάκριτα.

Στην Αγία Γραφή πολλές φορές, αλλά και στον παρακλητικό κανόνα προς τους Αποστόλους, ακούμε το: … ό έστι μεθερμηνευόμενο τη ελληνίδι γλώττη, …. Μερικά εξ αυτών, Θωμάς = δίδυμος, Βαρθολομαίος = ουράνια ύδατα, Ιούδας = εξομολόγηση,…. Ας μην θεωρηθεί ότι επιβάλλεται να μαθαίνουμε «ξένες λέξεις», αλλά κατά το: τας εννοίας κάθαρον… (αφενός προσευχόμαστε ο καλός Θεός να μας φωτίζει και αφετέρου), χρειάζεται η γλωσσομάθειά μας που θα μας κάνει πιο εύστοχους. Είναι σαν να λέει κάποιος window, κάποιος άλλος παράθυρο και επειδή «δεν μοιάζουν οι λέξεις» να γίνεται αγώνας …, αλλού, να ακούμε άλφα, αλίφ, άλεφ και επειδή είναι ηχητικά όμοια, να συμφωνούμε. Δυστυχώς είναι άστοχες κι οι δυο μερίδες, καθώς όσοι γνωρίζουν ελληνικά και αγγλικά καταλαβαίνουν ότι μόνο όσοι στερούνται παιδείας «πολεμούν μεταξύ τους» ενώ λένε τα ίδια πράγματα, και παράλληλα, όσοι έχουν μεταφυσική παιδεία, δεν συμφωνούν με την νοηματική ταυτότητα (παρά την εξωτερική) άλφα, αλίφ, άλεφ…

Επί του θέματος, ο Ιούδας, κρέμασε τη ζωή του στη συκή. Δηλαδή κρέμασε τη ζωή του στους δερμάτινους χιτώνες, εξαρτάται από αυτούς, στηρίζεται σε αυτούς και όχι στο Σταυρό που απεργάζεται την Ανάσταση. Εδώ έρχεται και πάλι η αυτοκριτική που μπορεί να είναι επίπονη, αλλά ουσιώδης για την πραγματική μας πρόοδο. Που στηρίζουμε την ζωή μας; ή καλύτερα, για να μην κατακρίνουμε τους άλλους, (συνηθισμένο φαινόμενο), ας διακρίνουμε την αστοχία του κόσμου (κοσμικού πνεύματος), προκειμένου να μας βοηθήσει στη δική μας κρίση και διόρθωση της πολιτείας μας. Κάποια προβλήματα ο κόσμος τα αντιμετωπίζει καθαρά με τα λεφτά του. Άλλα με την εξυπνάδα του, άλλα με την ομορφιά του, με την φυσική του δύναμη, συναισθηματική, διανοητική, με τα μέσα του (γνωριμίες), με την επιθετικότητά του (τσαμπουκάς, βαρβαρότητα…), με την τεχνολογία του….

Και μετά από όλο αυτό το «κρέμασμα», των ενδιαφερόντων και δραστηριοτήτων μας, πόσο ζωή μας έχει μείνει να κρεμάσουμε, να στηρίξουμε, να εμπιστευθούμε στο Σταυρό; Ιούδας, σημαίνει εξομολόγηση. Ομολογούμε έξω, στον περίγυρό μας, ότι η λύση των προβλημάτων έρχεται από τον σταυρό, ή όλα τα καταφέρνουμε μόνοι μας, με τους δερμάτινους χιτώνες που είμαστε περιβεβλημένοι και διαχειριζόμαστε; Ομολογούμε, πως αν δεν έχεις π.χ. λεφτά, δόξα… δεν κάνεις τίποτα, ή το: χωρίς εμού, ου δύνασθε ποιείν ουδέν… (ας θυμηθούμε και το …όστις αν με ομολογήσει έμπροσθεν των ανθρώπων, ομολογήσω κι εγώ ενώπιον Του Πατρός…)

Στηρίζουμε τη ζωή μας στο Πρόσωπο ή στο προσωπείο και για αυτό μεριμνούμε διαρκώς να το πλουτίσουμε, να το ομορφύνουμε, να το δυναμώσουμε; έτσι, η ερώτηση που πρέπει να απευθύνουμε στον εαυτό μας είναι: κρεμάμε τη ζωή μας στο σταυρό, ή στη συκή; κι αν το δεύτερο, (φυσικά δεν αναφέρομαι για το 100%, αλλά για το ποσοστό αστοχίας του ο καθένας, σα στοιχεία – δραστηριότητες της ζωής, ας μην απελπιζόμαστε, αλλά να κάνουμε καλή αρχή, όσο ζούμε να επαναστοχεύουμε, αφαιρώντας τη μέριμνά μας από τα προσωπεία και προσθέτοντας αυτήν στο Πρόσωπο, μην τύχει και μοιάζουμε με αυτόν που καταδικάζουμε, φτύνουμε, καίμε… αλλά χωρίς αυτογνωσία, δεν το ξέρουμε…. Τον Ιούδα…

Όταν οι αρχαίοι έλληνες στόχευαν και έφεραν βολή, οπουδήποτε αλλού, εκτός του κέντρου, έλεγαν ήμαρτον, δηλαδή, αστόχησον. Αμαρτία = αστοχία. Αν κάποιον τον πεις αμαρτωλό αντιδρά. Αν τον πεις άστοχο, το δέχεται… Άρα ίσως θέλουμε πολιτική… ή να μας έλθει η κριτική και αυτοκριτική με το μαλακό… Αλλά η Κρίση Του Θεού, θάρθει με το μαλακό; μετά από τόσες νουθεσίες; 2000 χρόνια διδασκαλίας; μετανοείτε, ήγγικεν γαρ η Βασιλεία…

Είθε ο Άγιος Ιωάννης Πρόδρομος να μας δίνει δύναμη μετανοίας, δηλαδή επιστροφής του νου, και όλου του εαυτού (συναισθήματος, σώματος) εκεί! Στο Θεό, όπου ο καρπός της συκής (καλές πράξεις) είναι επιθυμητός, όπου ο πολλαπλασιασμός του δοθέντος ταλάντου, ευλογία, όπου οι ξεκάθαρες έννοιες, ο πλουτισμός των πενήτων αυτού του κόσμου, (μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι…), αυτών των λιγοστών και «καταπολεμούμενων» (από τον κόσμο) ορθοδόξων χριστιανών.

Επειδή …οι άοπλοι, αλλά με τον τύπο του σταυρού, ενίκησαν τους πανόπλους κυνηγούντες τους…, σε μας μένει να οπλιστούμε με εκείνο το όπλο που νικά υπεραρίθμους. Να μην κρεμάμε τη ζωή μας στη συκή, αλλά στον ζωοπάροχο Σταυρό, που απεργάζεται την ανάστασή μας. Να μην προδίδουμε Αυτόν που αγαπάμε! να μην αυτοκτονούμε! Να μην ακούσουμε την απόφαση της κατάκρισης της ξηρανθείσης συκής, της συναγωγής των υποκριτών, αλλά να ακούσουμε το …ευ δούλε αγαθέ, επί λίγα εί πιστός, επί πολλά σε καταστήσω. Να βιώσουμε την χαρά της Ορθοδόξου Εκκλησίας, Την Ανάσταση.
Απάντηση με παράθεση
Οι παρακάτω χρήστες έχουν πει 'Ευχαριστώ' στον/στην mystakid για αυτό το μήνυμα:
HelenA (10-04-12)
  #2  
Παλιά 10-04-12, 22:17
Το avatar του χρήστη mystakid
mystakid Ο χρήστης mystakid δεν είναι συνδεδεμένος
Οργανωτής Club
 

Τελευταία φορά Online: 15-02-24 21:42
Φύλο: Άντρας

Η Ημέρα της Κρίσεως. Βυζαντινό ψηφιδωτό του 12ου αιώνα στο Torcello της Ιταλίας. Το γεγονός ότι ο Χριστός ξήρανε την συκιά την οποία βρήκε χωρίς καρπούς, μας δείχνει ότι έτσι θα καταδικαστεί όποιος δεν έχει αρετές να Του παρουσιάσει.

Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού

Επείγεται λοιπόν προς το πάθος και βιάζεται να πιεί το ποτήρι του θανάτου, το σωτήριο για όλο τον κόσμο. Έρχεται πεινασμένος για τη σωτηρία της ανθρωπότητας, και δε βρίσκει σ᾽ αυτήν καρπό. Γιατί αυτήν υπαινίσσεται μεταφορικά η συκιά. Ποιος δηλαδή τρώει το πρωί; Ο βασιλιάς, ο Κύριος, ο Δάσκαλος. Νιώθοντας πείνα πρωί-πρωί, δεν εμποδίζει την επιθυμία του φαγητού. Δεν συγκρατεί τη φύση Του, αλλά, σαν κάποιος ακρατής κι ακόλαστος, ορμά ανόητα στο φαγητό, σε ακατάλληλη ώρα. Πώς τότε παιδαγωγεί τους μαθητές Του να μην τους νικά το πάθος της επιθυμίας;

Δεν είναι έτσι το πράγμα. Αλλα όπως μιλούσε διδάσκοντας με παραβολικούς λόγους, έτσι εκτελεί και τις παραβολές με έργο. Πλησίασε στη συκιά πεινώντας (Ματθ. 11, 19). Η συκιά υποδήλωνε τη φύση της ανθρωπότητας. Ο καρπός της συκιάς είναι γλυκός, τα φύλλα της τραχιά κι άχρηστα κι έτοιμα για τη φωτιά. Αλλά και η φύση της ανθρωπότητας είχε γλυκύτατο τον καρπό της αρετής, έχοντας από τον Θεό την εντολή να την καρποφορεί, εξαιτίας όμως της ακαρπίας της στην αρετή έβγαλε τα τραχιά φύλλα.

Πράγματι τί υπάρχει τραχύτερο από τις βιοτικές μέριμνες (Γεν. 2, 25); Ηταν κάποτε γυμνοί ο Αδάμ και η Εύα και δεν ένιωθαν ντροπή. Γυμνοί στην απλότητα και την απέριττη ζωή τους. Ούτε τέχνη είχαν ούτε βιοτικές μέριμνες. Δεν επινοούσαν τρόπους πως να σκεπάσουν τη γύμνια του σώματός τους. Δεν ντρέπονταν για την ακτημοσύνη τους ούτε για τη λιτότητα της ζωής τους, αλλά, αν και ήταν γυμνοί στο σώμα, τους σκέπαζε η Θεία Χάρη. Δεν είχαν σωματικό φόρεμα, αλλά φορούσαν ένδυμα αφθαρσίας. Όταν όμως παράκουσαν, βρέθηκαν μακριά από τη Χάρη που τους σκέπαζε.

Απογυμνώθηκαν από την έκστασή τους προς τον Θεό και τη θεωρία Του. Είδαν τη γύμνωση του σώματός τους (Γεν. 3, 7). Πόθησαν τα ευχάριστα της ζωής. Βρέθηκαν μέσα στη φτωχική και στερημένη ζωή. Έρραψαν φόρεμα από φύλλα συκιάς κι έκαναν περιζώματα, έκαναν πολλούς λογισμούς και βρήκαν την τραχιά και γεμάτη μέριμνες και πόνους ζωή. «Με τον ιδρώτα του προσώπου σου θα φας το ψωμί σου. Καταραμένη θα είναι για τα έργα σου η γη, θα βγάλει για σένα αγκάθια και τριβόλια και θα καταλήξεις στη γη» (Γεν. 3, 17, 19).

Απόχτησες γήινα φρονήματα, γι᾽ αυτό η στροφή σου θα γίνει προς τη γη. Έγινες ένα με τα άλογα ζώα, αφού δεν κατάλαβες ότι είχες τιμητική θέση (Ψαλμ. 48, 13). Ήσουν στους κόλπους του Θεού και δεν κατάλαβες την καρποφόρο αρετή. Προτίμησες την απόλαυση των γήινων κι αγάπησες τη ζωή των αλόγων ζώων. Είσαι γη και θα καταλήξεις στη γη. Θα κληρονομήσεις το θάνατο, όπως τα άλογα ζώα.

Αυτός είναι ο λόγος που φοράει και τους δερμάτινους χιτώνες (Γεν. 3, 21). Όντας με το σώμα του ανάμεσα στη ζωή και στο θάνατο – ενώ πρώτα ζούσε στον παράδεισο της τρυφής και κατοικούσε σε βασιλικά διαμερίσματα – απόκτησε έπειτα θνητό και παχύ σώμα, ικανό να αντέχει στους κόπους. Είναι αληθινά τραχιά τα φύλλα της συκιάς της φύσης μας, της απειθάρχητης κακίας της φύσεώς μας.

Σ᾽ αυτή τη συκιά, τη φύση δηλαδή της ανθρωπότητας, πήγε ο Σωτήρας πεινώντας και ζητώντας από αυτήν το γλυκύτατο καρπό, δηλαδή τη γλυκύτατη για το Θεό αρετή, με την οποία πραγματοποιεί τη σωτηρία μας.

Και δεν βρήκε καρπό, παρά φύλλα μονάχα, την τραχιά και πικρή αμαρτία και ό,τι κακό φυτρώνει από αυτήν. Γι᾽ αυτό και της λέει επιτιμητικά: «Ποτέ πια δεν θα δώσεις καρπούς» (Ματθ. 11, 19). Γιατί η σωτηρία δεν προέρχεται από τους ανθρώπους. Η αρετή δεν προέρχεται από ανθρώπινη δύναμη. Εγώ θα φέρω τη σωτηρία σας και με το πάθος μου θα σας χαρίσω την ανάσταση. Θα σας χαρίσω επιπλέον και την απαλλαγή από την πολύ σκληρή αυτή ζωή που τώρα ζείτε. Αυτά είπε και βέβαια όπως τα είπε, τα πραγματοποίησε.
Απάντηση με παράθεση
Οι παρακάτω χρήστες έχουν πει 'Ευχαριστώ' στον/στην mystakid για αυτό το μήνυμα:
HelenA (10-04-12)
Απάντηση στο θέμα


Συνδεδεμένοι χρήστες που διαβάζουν αυτό το θέμα: 1 (0 μέλη και 1 επισκέπτες)
 
Εργαλεία Θεμάτων
Τρόποι εμφάνισης

Δικαιώματα - Επιλογές
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is σε λειτουργία
Τα Smilies είναι σε λειτουργία
Ο κώδικας [IMG] είναι σε λειτουργία
Ο κώδικας HTML είναι σε λειτουργία

Που θέλετε να σας πάμε;


Όλες οι ώρες είναι GMT +3. Η ώρα τώρα είναι 12:23.



Forum engine powered by : vBulletin Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.